
1

From: Paul Stevens [stevenspl@live.com]
Sent: Wednesday, December 03, 2014 9:21 AM
To: stevenspl@live.com
Subject: Connecting - December 3, 2014

Having trouble viewing this email? Click here  

 

   

     

   

   

   

  

       

  

Connecting 

December 3, 2014 

   
Click  here for sound 

 of the Teletype  

 

   

   

 

  

 



2

   

Colleagues, 

  

Good Wednesday morning! 

  

The AP Log was as much a part of the DNA of The Associated Press as anything I 

experienced during my career - and I am sure the same is true for many of you. 

  

As a news staffer, I looked forward to each week's issue to see what my colleagues 

were doing elsewhere in the world - and, selfishly, to see if I got mentioned for a 

story I did. 

  

As a chief of bureau, I thought the AP Log was a great resource to let our members 

know what the AP was doing, how we justified their membership, especially since 

it reached not only editors but the publishers and owners who controlled the 



3

purse strings. 

  

Ye Olde Connecting Editor asked Charlie Monzella, who edited the AP Log from 

1980 until his retirement in 1996, to recount the history of the AP Log. With a big 

assist from AP Corporate Archives, here is his story: 

  

The AP Log: Telling AP's story week after week  
  

By Charles Monzella 
  

Most AP people have had a close relationship with the AP Log for their entire 

careers. For me, beginning in 1953, the AP Log was placed on a clipboard in the 

bureau for each staffer to initial after reading it. 

   

"Hitting the ground running" is a cliché that pretty much 

describes what I faced when I became editor of the AP Log in 

December 1980. My first issue had to deal with the 

assassination of Beatle John Lennon in front of The Dakota 

apartment complex in New York City. 

  

From then on, I felt it was my responsibility to let our staff and 

members know how AP covered the world's major events. I 

imagine many staffers cringed whenever I called or messaged 

them asking for article for the AP Log, but I can't remember any 

of them refusing my request. We all knew how important it was to give a behind-

the-headline account of AP's news and photo coverage. 

  

That's exactly what the AP Log had been about since its beginning. An issue in 

1951 carried this notation: "The Weekly AP Log. A Staff Analysis of AP News and 

Photo Coverage - with Notes and Comments by the Executive Editor" 

  

Thanks to information provided by Valerie Komor and Francesca Pitaro in the AP 

Corporate Archives, I learned that the AP Log grew out of the AP Interoffice 

publication that Alan J. Gould began in 1941. The name The AP Log was adopted in 

1943 (its name  became The AP Weekly Log or just AP Log over time). Between 

1943 and 1947, it was published on a regular basis by Gould, Paul Mickelson and 

Al Resch or "anyone else who could find the time," according to an article in AP 

World in 1969. 

  

Robert D. Price became the first full-time editor in 1947 and held the post until 

1965, when A.I. (Abe) Goldberg took over. The 1969 AP World article introduced 

the new AP Log editor, Charles A. (Chuck) Welsh. It described the AP Log as a 

mimeographed publication mailed each Wednesday to AP bureaus, managing 

editors of some newspapers and journalism schools. 

  

"Each issue tells how AP gathered the news and pictures of the past week, and 

how AP made out competitively,"  the article said. "It praises AP folk for their 

 

Monzella 



4

successes; recounts their failures." 

  

After Welsh retired, William Fitzgerald served as editor until I took over. From the 

beginning, the publication remained under the responsibilities of the Executive 

Editor.  

  

From the mimeographed issues on legal-size paper, the AP Log began using a 

folded format in 1973. For a number of years, there was only text in each issue. 

The first photo appeared in 1969; photos became a great way to promote the 

work of AP photographers.  

  

In March 1981, we used a three-photo spread by AP Washington photographer 

Ron Edmonds showing the assassination attempt of President Ronald Reagan. 

  

It was during my tenure that the first color photo was used. The front page 

contained the dramatic photo by AP photographer Bruce Weaver of the explosion 

of the space shuttle Challenger in January 1986. 

  

Our goal was not only to promote what staffers had done but also to highlight 

upcoming articles. There was an entire Enterprise page in each issue devoted to AP 

Newsfeatures stories sent a week or two before their Sunday release dates. 

  

In the early 1990s, the decision was made to expand the AP Log into a tabloid 

format. The logistics of producing this much copy and photos for each issue made 

it impossible to continue publishing on a weekly basis. By the time I retired in 

1996, there was no actual schedule. The date of the final issue was Feb. 4, 1998. 

  

With AP staffers later able to post blogs using the internet, the need for the AP Log 

declined and it stopped publication on Feb. 4, 1998. 

  

NOTE to Connecting colleagues: 

  

AP Corporate Archives does not have a complete set of AP Logs prior to 1980 and 

would appreciate donations if anyone has a stash of early issues. It also would be 

interested in obtaining State Logs and any International Logs, both also a great 

source of history for our company. If you have anything to share, please drop a 

note to Francesca Pitaro at fpitaro@ap.org 

  

  

Connecting mailbox 

   

'Breaking News' translated into Japanese 
   

Kazuo Abiko (Email) - Re "Breaking News," I translated the book into Japanese, 

and the Japanese edition was published in June 2011 by Japan Press Research 

Institute, a not-for-profit, public-interest incorporated foundation. Copies were 

distributed by the institute to news organizations, educational institutions and 



5

public libraries. 

   

 

Kaz Abiko is shown during a "book break" event at the  Foreign Correspondents'  

Club of Japan several months after the Japanese edition was published. The almost  

identical English and Japanese editions are shown side by side. 
  

As an AP man, I wanted to translate it as accurately as possible, so I asked many 

questions to many of the authors. Richard Pyle, an author of two chapters who 

used to be Asia news editor when I was a newsman, helped me a lot by answering 

many of the questions. He also kindly forwarded my other questions to other 

authors I did not know personally. Chikako Yatabe, former senior photo editor for 

Asia, helped me greatly by proofreading my original manuscripts, chapter by 

chapter. I also asked her to translate captions of the photos in the book, since I 

was tied up with translation of the entire text. 

  

To illustrate a degree of meticulousness in the efforts, a sister or brother needs to 

be defined either a younger or older sister or brother in the Japanese language, 

perhaps because Japan is a seniority society. A simple description like "his sister" 

does not work. So I emailed Denis Gray in Bangkok to ask if his sister mentioned in 

an episode about his family getting out of Czechoslovakia in 1951 is a younger or 

older sister. 

  

Going through these fact-checking processes, I found a number of errors in the 

original book. Valerie Komor confirmed that some errors had already been pointed 

out by others. With AP's permission, I incorporated those corrections in my 

translation, so I'm proud to say that the Japanese edition of the book is more 

accurate than the original. 

  

Through email discussions with Valerie and Kelly Tunney, who encouraged me to 

undertake this translation work, we asked Tom Curley to write a brief remark for 



6

the Japanese edition, partly referring to the earthquake and tsunami disaster that 

devastated eastern Japan a few months before the book was published. His 

thoughtful remark was printed on the inside fold of the front cover. It read: 

  

     This new, Japanese edition of the first history of The Associated Press since 1940 

arrives at a horrific and tragic moment -- the aftermath of an earthquake, tsunami 

and nuclear disaster of historic proportions. When the magnitude-9.0 quake struck 

on March 11, 2011, Tokyo staffers -- augmented by AP news people around the 

world -- struggled to describe indescribable scenes of suffering. "Entire 

communities, coastlines smashed covered with mud, houses cars bridges bodies 

scatter -- God have mercy," an AP reporter tweeted five days after the quake. 

     The AP has had a vital presence in Japan since 1894, when it deployed John 

Whitney Hall as its first correspondent in Yokohama. Over the generations, the AP's 

staff in Japan has covered times of trouble, war and cataclysm; in the chaos after 

the 1923 earthquake that killed more than 100,000, a week passed before 

correspondent George Denny could file a full dispatch. But the AP has also reported 

on Japan's rebound from its struggles to take its place as a modern nation, roundly 

admired. And we will be there to tell the story of how Japan recovers and prospers 

again -- as it most assuredly will. 

  

Thomas Curley 

President and CEO 

The Associated Press 

  

 -0- 

  

Margy McCay (Email) - Sandy Johnson's comments about getting "A Torch is 

Passed" at an estate sale reminds me how I got my copy. 

  

I was in 6th grade when JFK was assassinated 

and was fascinated, horrified and confused by 

the tumultuous events. When our hometown 

paper (AP member Peoria Journal-Star) offered 

the book to its readers, my mother bought 

three copies. 

  

(The other copies were for my two sisters. My 

parents always bought things of possible 

historic importance - mint JFK half-dollars, Project Mercury first-day-of-issue 4-

cent stamps - in triplicate.) 

  

It now lives on a bookshelf with other AP-related volumes, including many of those 

mentioned in yesterday's Connecting, plus a few style books and a copy of those 

top-bound, up-datable, fake leather-covered bureau directories. 

  

-0- 

  



7

Charles Hanley (Email) - Our good buddy Richard Pyle referred yesterday to 

failures to produce an AP history book before Breaking News. But let us not forget, 

particularly for those with wrists too fragile to wrestle with 4.5 pounds and time 

too short to chew on 120,000-plus words, that though unmentioned on its title 

page the 1998 book Flash! The Associated Press Covers the World offers an AP 

history that's easily digestible in a half-hour's read. Pix, too! And available for a 

song on Amazon. 

  

-0- 

  

Adolphe Bernatos (Email) - ...and in an obverse of unusual newspaper names, 

North Port, Fla., has a street named Toledo Blade. 

  

  

AP Accused of Bias Against Israel 
  

By Adam Kredo 

The Washington Free Beacon 

  

The Associated Press is pushing back against charges leveled by one of its former 

Israel-based reporters that the global news agency is systematically biased against 

Israel and specifically makes editorial choices meant to portray the Jewish state in 

negative terms. 

  

The article by former AP reporter Matti Friedman accused the organization's 

Jerusalem bureau staff, as well as other reporters who cover the issue, of having 

an innate "distaste for Israel." 

  

Friedman, who worked for the AP from 

2006 to 2011, claims that these reporters 

choose and write stories about Israel 

based on "a belief that to some extent 

the Jews of Israel are a symbol of the 

world's ills." 

  

The article, published Sunday in the 

Atlantic, follows on an August article by 

Friedman making similar claims about deep-rooted anti-Israel biases at the AP and 

other major news outlets. 

  

This prejudice, Friedman wrote, even impacts editorial decisions about who to talk 

to. In the AP's case, "explicit orders" were given to reporters around 2008 "to 

never quote" the pro-Israel research organization NGO Monitor, or its founder, 

Gerald Steinberg. 

  

"In my time as an AP writer moving through the local conflict, with its myriad 

lunatics, bigots, and killers, the only person I ever saw subjected to an interview 



8

ban was this professor," Friedman wrote. 

  

The AP on Monday vehemently denied these charges when approached by the 

Washington Free Beacon and claimed that Friedman has been promulgating 

"distortions, half-truths, and inaccuracies" about the news outlet. 

  

Friedman's "suggestion of AP bias against Israel is false," Paul Colford, the AP's 

director of media relations, told the Free Beacon in a statement. 

  

"It is misleading and disingenuous to selectively pick examples of our work to 

promote narrow viewpoints," Colford said. "The AP is proud of its staff on both 

sides of the border for producing a broad, independent, and comprehensive report 

in such adverse conditions." 

  

Asked specifically to address the charge that AP reporters were ordered not to 

speak to NGO Monitor or Steinberg, Colford called the claim "demonstrably false." 

  

"A claim that AP ordered reporters not to use Gerald Steinberg and his NGO 

Monitor as sources in AP stories after the Gaza war of 2008-2009 is demonstrably 

false, as shown in an array of more than a dozen stories in recent years quoting 

Prof. Steinberg by name and mentioning the group," Colford said. 

  

NGO Monitor's Steinberg says he was not shocked to learn of the AP's purported 

ban on his group. 

  

"Matti Friedman's revelations regarding the efforts to censor NGO Monitor and 

me as its president are not entirely surprising," Steinberg wrote Monday on the 

organization's website. "Based on our experience in publishing detailed research 

on over 150 NGOs claiming to promote human rights and humanitarian objectives, 

we are aware of the intense efforts to maintain the NGO 'halo effect' and prevent 

critical debate. While the AP censorship was explicit, we have experienced similar 

silencing from other media platforms." 

  

Steinberg has further petitioned the AP to prove its claim that NGO Monitor was 

not banned during the 2008-2009 war in Gaza by providing a list of stories 

mentioning the group and the date they were published. 

  

When asked about Steinberg's request, the AP's Colford provided to the Free 

Beacon six stories published since June 2009 that mention Steinberg and his 

organization. 

  

Only one article is from the disputed time period, and its focus is on Hamas war 

crimes, not crimes regarding the Israeli side. The AP routinely publishes reports 

authored by NGOs critical of Israel. 

  

In addition to his claims about NGO Monitor, Friedman recounts multiple 

examples of stories that he says the AP declined to publish because they did not fit 



9

the conventional narrative about Israel and the Palestinians. 

  

In one case, news outlets including the AP declined to cover a Nazi-style rally by 

militants that was held on the campus of the Palestinian Al Quds University, 

according to Friedman. 

  

The rally only received attention when outlets such as the Free Beacon published 

photos showing students dressed in military gear and giving the traditional Nazi 

salute. 

  

Friedman writes that examples "show the way in which the pipeline of information 

from this place is not just rusty and leaking, which is the usual state of affairs in the 

media, but intentionally plugged." 

  

The AP countered that it has tried to cover all sides of the Israeli-Palestinian 

conflict, often putting reporters in dangerous situations. 

  

"In covering the Gaza war, the AP aimed, as always, to present a fair and accurate 

picture," Collard said. "Like other media covering this story, we dealt with 

numerous obstacles, including Hamas intimidation, Israeli military censorship, anti-

media incitement on both sides of the border, Hamas rocket fire, and intense 

Israeli airstrikes that made it difficult to get around Gaza during the fighting." 

  

Jonathan Schanzer, a Middle East expert and vice president for research at the 

Foundation for Defense of Democracies (FDD), said that reporters often find 

themselves in over their heads once they enter the region. 

  

"The coverage of the Palestinian-Israeli conflict has been a circus for as long as I 

can remember," said Schanzer. "My sense has been for a long time that a lot of 

people are dropped into the conflict or arrive without the requisite context. As a 

result they find themselves completely beholden to fixers and to bought contacts, 

particularly in the Palestinian arena." 

  

Due to language barriers and safety issues, reporters become "beholden to others 

who steer them to certain people and findings," Schanzer said. "As a result, real 

stories get hidden and lost and often times, misleading stories get published." 

  

This entry was posted in Culture and tagged Media. Bookmark the permalink.   

  

Click here for a copy of the story.  Shared by Paul Shane. 

  

AP Statement on Mideast coverage 
   

Over the past three months, in one media forum after another, Matti Friedman, a 

former reporter in the Jerusalem bureau of The Associated Press, has eagerly 

offered himself as an authority on international coverage of Israel and the 

Palestinian territories, repeatedly referencing the AP. His arguments have been 



10

filled with distortions, half-truths and inaccuracies, both about the recent Gaza 

war and more distant events. His suggestion of AP bias against Israel is false. 

There's no "narrative" that says it is Israel that doesn't want peace; the story of 

this century-long conflict is more complicated than that. 

  

In covering the Gaza war, the AP aimed, as always, to present a fair and accurate 

picture. Like other media covering this story, we dealt with numerous obstacles, 

including Hamas intimidation, Israeli military censorship, anti-media incitement on 

both sides of the border, Hamas rocket fire and intense Israeli airstrikes that made 

it dangerous and difficult to get around Gaza during the fighting. 

  

Courageous AP staffers worked around the clock in Gaza, often at the risk of great 

personal harm. Intense Israeli airstrikes literally shook the high-rise building 

housing the AP's office. Two AP employees were ultimately killed in Gaza, and a 

third critically wounded and maimed. Our body of work included images and 

stories about Hamas rocket fire from civilian areas, the suffering of the residents of 

southern Israel living under the threat of rocket, mortar and tunnel-based attacks, 

Hamas' summary executions of suspected collaborators, the fears of Gazans to 

criticize the group, Hamas' use of civilian areas for cover and the devastation 

wreaked on Gazan civilians by Israeli airstrikes and artillery attacks. 

  

Regarding a few specific issues that Mr. Friedman has raised most recently: 

  

- The AP published numerous photos and TV footage of rockets being launched 

from Gaza City. AP's Josef Federman and Hamza Hendawi collaborated on an 

investigation into Hamas' use of civilian areas for rocket launches, comparing maps 

obtained from Israeli military intelligence to facts on the ground. 

  

- In the early days of the war, armed militants entered the AP's offices in Gaza to 

complain about a photo showing the location of a specific rocket launch. The AP 

immediately contacted Hamas, which insisted the men did not represent the 

group. The photo was not withdrawn and the men were never heard from again. 

Subsequent videos similarly showed rocket launches from within the urban area.  

Such intimidation is common in trouble spots. The AP does not report many 

interactions with militias, armies, thugs or governments. These incidents are part 

of the challenge of getting out the news -- and generally not themselves news. 

  

_ The AP looked into the earlier Al-Quds University incident with the Nazi-like 

salute and the Jerusalem bureau worked together with the AP's Boston bureau to 

produce a story about Brandeis University severing its ties with the Palestinian 

university over the incident. It bears noting that the Palestinians deny the gesture 

is meant as a Nazi salute and it is used elsewhere in the region. 

  

- There was no "ban" on using Prof. Gerald Steinberg. He and his NGO Monitor 

group are cited in at least a half-dozen stories since the 2009 Gaza war.  

  

- The repeated allegation that AP suppressed the story and details of Prime 



11

Minister Ehud Olmert's offer for a very significant Israeli pullout from the West 

Bank is also demonstrably false, as AP ran stories about it in the weeks after it was 

supposedly made. The very notion that a major news operation would put aside a 

credible scoop on the details to prevent Israel from looking generous is ludicrous. 

  

It is misleading and disingenuous to selectively pick examples of our work to 

promote narrow viewpoints. The AP is proud of its staff on both sides of the 

border for producing a broad, independent and comprehensive report in such 

adverse conditions. 

  

Paul Colford 

Director of Media Relations 

The Associated Press 

  

Click here for a copy of the statement. 
  

Here's how to celebrate a birthday! 
  

  
Our friend Nancy Shipley (Email) (at right) knows how to celebrate a birthday in 

style. She was joined Tuesday by former AP colleagues Evelyn and Rob Dalton for 

dining at the Le Jules Verne in the Eiffel Tower in Paris. Now what does she do for 

an encore!  All three are Connecting colleagues as well! 
  
 

Stories of interest 



12

  

Naomi Halperin dies at age of 55 

  
Mark Mittelstadt (Email) shares the obituary for Naomi Halperin from the 

Allentown (Pennsylvania) Morning Call. 
  
Mark notes that Naomi was very active in the Associated Press Photo Managers 

group that met annually with the Associated Press Managing Editors, now 

Associated Press Media Editors, serving various roles including as president. She 

also was one of the key people in organizing its annual convention program and 

other APPM events. Mark said, "She was a bundle of energy and a lot of fun to 

work with. She had been sick for some time. Very sad." 
  

Halperin, Naomi M. 

  

Naomi M. Halperin, 55, of Allentown, passed away 

on December 2, 2014 at Lehigh Valley Hospital. Born 

in Allentown, she was the daughter of Marion 

Halperin and the late Edward F. Halperin. She 

graduated from Syracuse University, where she 

obtained her Bachelor's Degree in Fine Arts. Naomi 

worked as a photographer at the Morning Call. She 

also served as Director of Photography at The News-

Journal in Wilmington, DE. She was an award-

winning photographer and served on several 

prestigious panels selecting other photographers to 

be honored. Naomi always sought to help others, 

trained her pets to be therapy dogs and generously 

volunteered her time. Naomi was a vibrant, fun loving person who filled the room 

with her laughter and sense of humor. She nurtured a wide circle of deep and 

loving friends. Survivors: Mother, Marion Halperin of Allentown; Sister, Dr. Marcia 

S. Halperin and her husband Norman M. Monhait; Brothers, David and Alan and 

his wife, Lauren; Nieces and Nephews, Laurie, Jeff, Ben and Eden; Loving and 

devoted Companion, Marc Gerson. Services: 1pm, Wednesday, Dec. 3, at 

Congregation Keneseth Israel, 2227 W. Chew St., Allentown, PA 18104. Interment 

to follow in Keneseth Israel Cemetery. Arrangements made by Bachman, Kulik & 

Reinsmith Funeral Home, Allentown. Contributions: Donations can be made to 

Congregation Keneseth Israel, Humane Society of Lehigh County, 640 Dixon St., 

Allentown PA 18103, or JDRF (Juvenile Diabetes Research 

Foundation)www.jdrf.org 

  

Click here for a link to the obituary. 

 

  

-0- 

  
If the U.S. military is expanding in Iraq, why isn't it embedding journalists?  (Bob 

Daugherty) 



13

   

  The U.S. military will have more than 3,000 

troops in Iraq sometime soon, part of an 

increase  aimed at training up to 45,000 Iraqi 

soldiers to defend against Islamic State 

militants. But at least one major element of 

the Pentagon's involvement in Iraq is missing 

so far now: embedded independent 

journalists. 

  

The modern media embed program in Iraq 

began in 2003, with 692 journalists embedding during the U.S. invasion of the 

country that March and the subsequent fall of Baghdad, according to a September 

2004 assessment produced for the Defense Department by the Institute of 

Defense Analyses. The program's early goals were to dominate media coverage of 

the war, counter third-party "disinformation" and to nurture U.S. and international 

support, the report said. 

  

Thousands of journalists have embedded with U.S. troops in Iraq and Afghanistan 

since. For civilian journalists like me, the assignments provide immersive learning 

in the dangers that Americans and civilians alike face in war zones, the complexity 

of military operations and the proud, complicated culture of the service members 

who carry them out. Embedding can be scary at times, but it also can lead to 

powerful journalism that explores how a military campaign is going and what the 

troops prosecuting it think and feel. 

  

-0- 
  

   
Judge allows publication of 'In Cold Blood' files; may contradict Capote 

masterpiece 
  
  

   

The son of a Kansas law enforcement officer 

who helped investigate the 1959 killings that 

inspired the book "In Cold Blood" can publish 

his father's field notes that he says 

substantially contradict the account found in 

Truman Capote's literary masterpiece. 

  

In a ruling made public Monday, Shawnee County District Court Judge Larry 

Hendricks said he made an error when he initially blocked publication of the 

criminal investigation files in 2012. His decision means that Ronald Nye of 

Oklahoma City can use his father's files for a book he plans about the slayings of 

prominent farmer and community leader Herbert Clutter, his wife and two 

children in Holcomb. 

  



14

The Kansas attorney general's office had sued Nye to keep him from publishing the 

files. Nye had planned to auction the records, but later decided to write a book 

with author Gary McAvoy. Nye and McAvoy can now work with agents and find a 

publisher for their book. 
  

-0- 
  
The fight to get Google to pay for news continues in Europe 

  

BERLIN - The European Union's new commissioner for digital affairs didn't waste 

any time. Days before starting the job at the end of October, Günther Oettinger 

(his official title is commissioner for digital economy and society) announced plans 

to reform European copyright law in 2015. That could mean introducing a levy on 

search engines when they show results for European companies, he said - a 

contested issue that's been pushed by large news media companies from across 

Europe in recent months. 

  

Oettinger has announced few details of his plans for copyright reform. But in an 

interview with the German daily newspaper Handelsblatt, he made it clear that he 

wants to tackle Google's profits from listing European companies in search results. 

"If Google takes intellectual property from the EU and works with that, then the 

EU can protect that property and demand Google pay for that," he said. 

  

-0- 

  

New York Times buyout watch, 2014 (Victor Rocha) 

  

With a looming deadline for New York Times buyout applications, details about 

employees who have taken the package-or are believed to be strongly considering 

it-are starting to trickle out. 

  

For starters, Capital has learned of two top business-side executives, Yasmin 

Namini and Tom Carley, who have opted for the buyout. 

  

We've also confirmed that some buyout packages in the newsroom have already 

been accepted. Sources wouldn't specify names or numbers, but talk of potential 

or likely takers is spreading among their colleagues. 

  

-0- 

  

Finance media's hottest club is Ello 

  

By now, you've probably heard of Ello, the anti-Facebook social networking site 

founded by a handful of graphic designers. Though initially meant to be a closed 

experiment in network building, Ello grew popular due to its anti-advertising, anti-

data mining stance. As Kyle Chayka wrote for Gizmodo not long ago, Ello also fits 

into the Web 1.0 trend, driven both by nostalgia for the aesthetic of decades old 

web design and a desire for respite from the age of massive social platforms. From 



15

Chayka's story:  

  

-0- 

  

David Carr on the state of media: 'The consumer is making out really well' 

  

From media columnist David Carr's perch at The New York Times, it's a good time 

to be in publishing. In local news, as he pointed out in a recent column, the Texas 

Tribune is evidence of a thriving site. He has celebrated Vice's commitment to hard 

news. In old medialand, Jeff Bezos has brought "confidence and financial stability" 

to The Washington Post, aided by "strong journalistic leadership." (He did, 

however, allow that things aren't so rosy for the rest of the newspaper industry.) 

  

In a conversation, lightly edited, he explains why, even though digital publishing 

strains to find a workable business model, staffs continue to shrink and media 

outlets are increasingly at the mercy of the platforms, he's still upbeat about the 

future of publishing. 

  

-0- 

  

Bezos on 'the thing we're changing' at The Washington Post 

  

Amazon chairman and C.E.O. Jeff Bezos is optimistic about the future of The 

Washington Post, which he bought last year, because the Beltway news institution 

is growing its digital audience while repositioning itself as a national and global 

brand. 

  

"The Post was always, even though it had a national and global reputation, the 

product was local and that was by design," Bezos said Tuesday during an interview 

with Henry Blodget at Business Insider's 2014 Ignition conference. 

  

"For a time, it was a good strategy, and as a business it was super successful for 

decades, but that is what we're changing," Bezos continued. "The Post has the 

good fortune of being the newspaper of the capital city of the United States of 

America, and that's a good starting point to be a national and even global 

publication, so that's the thing that's changing." 

  

-0- 

  

Ailing U.N. News Service Gets $25 Million 

  

GENEVA - Media enterprises have not figured on the list of billion-dollar deals 

backed by the Hong Kong-based investor Jho Low in recent years, but his family's 

charitable foundation is putting up $25 million to save an ailing United Nations-

owned news service that is in the business, he says, of saving lives. 

  

Integrated Regional Information Networks, or IRIN, has operated for nearly two 



16

decades under the wing of the U.N. office that coordinates humanitarian aid, 

reporting online about disasters and development to a small audience drawn 

mostly from aid groups, academia and the U.N. 

  

-0- 

  

When it comes to free speech, journalists should be activists 

  

No major news organization has done a better job of covering China lately than 

the New York Times, as attested by its Pulitzer Prize for an investigation into the 

wealth acquired by leaders' relatives. China's response has been, in part, to make 

life difficult for Times journalists and to avidly censor the journalism-part of the 

regime's ongoing and, it appears, escalating blockade of websites and other digital 

information services. 

  

Last month, the Times took a tough stand. It had objected before, but this was a 

virtual declaration of independence. In an editorial the paper said it had "no 

intention of altering its coverage to meet the demands of any government-be it 

that of China, the United States or any other nation." 

  

The writers framed this as a journalism issue: the right of a news organization to 

report what its journalists believe is the truth. They were also standing up for a 

wider freedom: people's ability to get the information they wanted from the 

sources they chose. Because of China's policy, both stances were a direct challenge 

to Beijing's censorship-and a notable contrast to the way some other western 

news organizations have behaved. 

 

  

Today in History 

   

By The Associated Press 
  

   
Today is Wednesday, Dec. 3, the 337th day of 2014. There are 28 days left in the 

year. 
  
   

Today's Highlight in History: 
   
On Dec. 3, 1984, thousands of people died after a cloud of methyl isocyanate gas 

escaped from a pesticide plant operated by a Union Carbide subsidiary in Bhopal, 

India. 
On this date: 
In 1810, British forces captured Mauritius from the French, who had renamed the 

island nation off southeast Africa "Ile de France." 
In 1818, Illinois was admitted as the 21st state. 
In 1828, Andrew Jackson was elected president of the United States by the 



17

Electoral College. 
In 1833, Oberlin College in Ohio - the first truly coeducational school of higher 

learning in the United States - began holding classes. 
In 1925, George Gershwin's Concerto in F had its world premiere at New York's 

Carnegie Hall, with Gershwin at the piano. 
In 1947, the Tennessee Williams play "A Streetcar Named Desire" opened on 

Broadway. 
In 1960, the Lerner and Loewe musical "Camelot" opened on Broadway. 
In 1964, police arrested some 800 students at the University of California at 

Berkeley, a day after the students stormed the administration building and staged 

a massive sit-in. 
In 1967, surgeons in Cape Town, South Africa led by Dr. Christiaan Barnard 

performed the first human heart transplant on Louis Washkansky, who lived 18 

days with the new heart. The 20th Century Limited, the famed luxury train, 

completed its final run from New York to Chicago. 
In 1979, 11 people were killed in a crush of fans at Cincinnati's Riverfront 

Coliseum, where the British rock group The Who was performing. 
In 1991, radicals in Lebanon released American hostage Alann (cq) Steen, who'd 

been held captive nearly five years. 
In 1994, AIDS activist Elizabeth Glaser, who along with her two children were 

infected with HIV because of a blood transfusion, died in Santa Monica, California, 

at age 47. 
   
Ten years ago: It was announced that Defense Secretary Donald H. Rumsfeld was 

staying on the job. Health and Human Services Secretary Tommy Thompson 

resigned, warning as he left of a possible terror attack on the nation's food supply. 

The Ukraine Supreme Court ordered a rerun of the head-to-head presidential 

contest, setting off rejoicing by supporters of Western-leaning Viktor Yushchenko, 

who ended up the winner. 
   
Five years ago: President Barack Obama hosted a White House-sponsored jobs 

forum, where he said he'd heard many "exciting ideas" and proposals and 

expressed hope some could be put into action quickly. Pope Benedict XVI and 

visiting Russian President Dmitry Medvedev agreed to upgrade Vatican-Kremlin 

ties to full diplomatic relations. Comcast and GE announced joint venture plans, 

with Comcast owning a 51 percent controlling stake in NBC Universal. British actor 

Richard Todd died in Little Humby, Lincolnshire, England, at age 90. 
   
One year ago: Seeking to regroup from his health care law's disastrous rollout, 

President Barack Obama insisted the sweeping overhaul was working and warned 

Republican critics that he would fight any efforts to strip away its protections. A 

federal judge ruled Detroit could use bankruptcy to cut employee pensions and 

relieve itself of other crushing debts, handing a defeat to the city's unions and 

retirees and shifting the case into a delicate new phase. The Illinois Legislature 

approved a historic plan to eliminate the state's $100 billion pension shortfall. 
   
Today's Birthdays: Movie director Jean-Luc Godard is 84. Singer Jaye P. Morgan is 



18

83. Actor Nicolas Coster is 81. Actress Mary Alice is 73. Rock singer Ozzy Osbourne 

is 66. Actress Heather Menzies is 65. Rock singer Mickey Thomas is 65. Country 

musician Paul Gregg (Restless Heart) is 60. Actor Steven Culp is 59. Actress Daryl 

Hannah is 54. Actress Julianne Moore is 54. Olympic gold medal figure skater 

Katarina Witt is 49. Actor Brendan Fraser is 46. Singer Montell Jordan is 46. Actor 

Royale Watkins is 45. Actor Bruno Campos is 41. Actress Holly Marie Combs is 41. 

Actress Liza Lapira is 39. Actress Lauren Roman is 39. Pop-rock singer Daniel 

Bedingfield is 35. Actress Anna Chlumsky (KLUHM'-skee) is 34. Actor Brian Bonsall 

is 33. Pop/rock singer-songwriter Andy Grammer is 31. Actress Amanda Seyfried is 

29. Actor Michael Angarano is 27. Actor Jake T. Austin is 20. 
   
Thought for Today: "The well of Providence is deep. It's the buckets we bring to 

it that are small." - Mary Webb, Scottish religious leader (c.188 
 

Paul Stevens 

Connecting newsletter 

stevenspl@live.com 

 

 
  

 

Forward this email 

 

 

This email was sent to stevenspl@live.com by stevenspl@live.com |    
Update Profile/Email Address | Rapid removal with SafeUnsubscribe™ | Privacy Policy. 

 

 

 

 
Connecting newsletter | 14719 W 79th Ter | Lenexa | KS | 66215  

 

 

  

 


